loading...
مجله جامع رفیق شامل اخبار ، سلامت ، فناوری ، فرهنگ و هنر ، گردشگری ، خانه داری و...
aseman بازدید : 283 سه شنبه 08 آبان 1397 نظرات (0)

 

نگهداری بهتر نان, نگهداری اصولی نان

نان را اگر در یخچال بگذارید فرآیند کهنه‌ شدن اش سریعتر اتفاق می افتد

 

7 نکته برای نگهداری بهتر نان

نان یکی از مواد غذایی است که اگر به صورت صحیح و درست نگهداری نشود به سرعت فاسد شده و کپک می زند.

 

نگهداری اصولی نان

 اگر نان تان زود کپک می‌زند باید بدانید یکی از مهمترین دلایل آن این است که نان‌های داغ را روی هم قرار داده اید.

 

2- قبل از سرد شدن کامل نان‌ها، آنها را نباید دسته بندی و داخل نایلون یا پارچه گذاشت، چرا که باعث خمیر شدن و فساد زودرس نان می‌شود.

 

 هیچ چیز جای نان تازه را نمی‌گیرد، سعی کنیم به اندازه نیاز روزانه نان بخریم، خرید زیاد نان یکی از دلایل افزایش ضایعات نان است.

 

4- نان را اگر در یخچال بگذارید فرآیند کهنه‌ شدن اش سریعتر اتفاق می افتد. در فریزر هم گرچه ممکن است با گرم شدن دوباره تازگی اش را به دست آورد، ولی برخی خواص آن از بین می رود.

 

 هنگام خرید نان بهترین حالت قرار دادن آن در یک پارچه است نه نایلون! نانی که پس از سرد شدن با سفره حمل و نگهداری شود، مطبوع‌تر و ماندگارتر خواهد بود.

 

 نان خوب نانی است که آرد آن خوب، خمیر آن تخمیر شده، نانوایش ماهر و مصرف‌کننده آن واقف به اصول نگهداری صحیح باشد.

 

 در ایجاد ضایعات نان، مردم 20 درصد، نانوایان 30 درصد و آرد مصرفی 50 درصد تاثیر‌گذار است.

 

منبع : khorasannews.com

aseman بازدید : 809 یکشنبه 06 آبان 1397 نظرات (0)

 

راههای از بین بردن بوی سیر, از بین بردن بوی سیر از دست ها

برگ های تازه‌ نعناع یا جعفری بجوید تا دهانتان بوی سیر ندهد

 

در این مطلب اطلاعاتی درباره از بین بردن فوری بوی بد سیر از دهان، علت بوی سیر، رفع بوی سیر از دهان، سریع ترین راه رفع بوی بد سیر، از بین بردن بوی سیر در خانه و از بین بوی سیر در غذا به شما می دهیم.

 

از بین بردن بوی سیر با راه حل های ساده، کاربردی و موثر

اگر می خواهید راهکارهای رفع بوی بد سیر از دهان، رفع بوی سیر از خانه، رفع بوی سیر از غذا، از بین بردن فوری بوی بد سیر از دهان، علت بوی سیر، سریع ترین راه رفع بوی سیر و ترفندهای خلاص شدن از بوی بد سیر را بدانید با ما همراه باشید.

 

عاشق طعم سیر هستید، ولی از بوی آن متنفر هستید؟ در ادامه چند نکته به شما آموزش می دهیم تا بوی سیر را از بین ببرید. از میان روش های زیر آن روشی را که با شرایط تان سازگارتر است، انتخاب کنید.

 

از بین بردن بوی سیر از دست ها

آبلیمو (یا مرکبات دیگر) روی دست‌تان بریزید. با اضافه کردن پو ست رنده شده ی هر نوع مرکبات (مثلا لیمو، پرتقال، گریپ فروت) به آب گرم، اسپری خودتان را بسازید. اجازه دهید خنک شود، سپس آب آن را بگیرید و در یک بطری اسپری دار بریزید.

 

دستانتان را روی استیل ضدزنگ بمالید یا از (قالب) صابون استیل استفاده کنید. از نظر تئوری، استیل با سولفور موجود در سیر واکنش نشان می دهد و بوی آن را خنثی می کند. این روش برای برخی افراد نتیجه بخش است و برای برخی جواب نمی دهد.

 

از صابون و استیل ضد زنگ استفاده کنید. صابون را به دستانتان بزنید و از یک قاشق استیل ضد زنگ تمیز استفاده کنید و آن را به تمام دستتان، حتی بین انگشتانتان بمالید.

 

از بین بردن بوی سیر از دهان

این مسئله را درک کنید که ممکن است بوی سیر ۲۴-۴۸ ساعت (۱-۲ روز) پس از مصرف در ریه تان باقی بماند.

راه حل خلاص شدن از شر دهانی که بوی سیر می دهد ساده نیست و با شستن دهان یا مسواک زدن بوی سیر از بین نمی رود، زیرا بوی سیر تنها در دهانتان نیست.

 

برگ های تازه‌ نعناع یا جعفری بجوید. چند برگ تازه جعفری یا نعناع بردارید و در دهانتان بگذارید. این کار به از بین رفتن بوی سیر در دهان کمک می کند.

 

چای سبز و چای دارچین مصرف کنید. برای از بین بردن بوی سیر از دهانتان می توانید از چای سبز یا چای دارچین استفاده کنید.

 

لیموناد بنوشید یا یک لیمو بخورید. از لیموناد‌های خانگی و دست ساز استفاده کنید، زیرا لیموناد‌های آماده آب لیموی بسیار کمی در خودشان دارند.

 

یک قاشق چایخوری استیل ضد زنگ را درون دهانتان بچرخانید. این قاشق را در تمام قسمت های داخلی دهانتان، از جمله کل زبان و کناره های آن، بچرخانید! قاشق را وارونه کنید تا کل زبانتان را در بر بگیرد.

 

سیب مصرف کنید. بلافاصله بعد از مصرف سیر یک عدد سیب بخورید.

 

از بین بردن بوی سیر از روی صفحات برش چوبی

از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

- تخته ی برش را در آب خیلی داغ فرو ببرید. تخته برش چوبی نباید برای مدت زمان زیادی در آب بماند، زیرا ممکن است خراب شود.

- روی تخته ی خیس، مایع ظرفشویی رقیق نشده بریزید.

 

- با یک برس یا اسکاچ به خوبی تمام تخته را بسابید.

- تخته برش تان را با آب داغ بشویید و بگذارید خشک شود. اگر تخته را به خوبی سابیده باشید پس از خشک شدن بوی سیر نخواهد داد.

 

از نمک یا جوش شیرین و لیمو استفاده کنید

- تخته برش تان را بشویید.

- روی تخته برش تان نمک یا جوش شیرین بپاشید.

- نیمی از یک لیمو را روی نمک/ جوش شیرین روی تخته بمالید.

- تخته را آبکشی کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

 

از بین بردن بوی سیر از خانه

پنجره ها را باز کنید و از خوشبو کننده‌ی هوا استفاده کنید.

یک بشقاب یا کاسه ی کوچک جوش شیرین در اتاقی (یا یخچال یا کابینتی) که بوی سیر می دهد قرار دهید.

 

منبع : salamatnews.com

Admin بازدید : 311 پنجشنبه 03 آبان 1397 نظرات (0)

تشخیص زعفران اصل

زعفران اسم تجاری کلاله‌های گلی با نام علمی .Crocus sativus L است. کلاله در واقع قسمتی از مادگی است که در قسمت میانی گل وجود دارد. زعفران یا همان طلای سرخ یک ماده خوراکی گران‌قیمت است و پرورش آن در بخش کشاورزی، تجارتی با ارزش محسوب می‌شود. یکی از مشکلات در مورد تجارت و خرید و فروش زعفران، تشخیص اصل بودن آن است. مسلماً با فروش زعفران تقلبی پول زیادی به دست افراد متقلب می‌آید. شاید برای بسیاری از خریداران دشوار باشد که بتوانند زعفران اصلی را از زعفران تقلبی تشخیص دهند. هیچ‌کس دوست ندارد بعد از پرداخت هزینه زیاد بابت خرید زعفران، متوجه شود که سرش کلاه رفته است و آنچه که خریده، زعفران تقلبی بوده است. با شناخت روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌توانید جلوی سودجویی فروشندگان متقلب را بگیرید.

استفاده از زعفران برای تهیه غذا، به دلیل رنگ، عطر و طعم خوبی است که باعث خوش‌طعم شدن و نتیجه بهتر در پخت ماده غذایی مورد نظر است. شاید با استفاده از زعفران تقلبی بتوان رنگ را تا حدی به غذا استفاده کرد، ولی فارغ از نمودهای بیرونی استفاده از زعفران مانند عطر، طعم و رنگ نمی‌توان انتظار تأثیرات مثبت خوردن زعفران را از نوع تقلبی آن داشت. زعفران شادی‌آور است و می‌تواند در روحیه بهتر فرد تأثیر داشته باشد، پس برای تشخیص زعفران اصل پیش‌قدم بمانید.

زعفران اصل

زعفران اصل

از دوران قدیم کشورهای ایران، اسپانیا، هند و یونان در کشت زعفران پیش‌قدم بوده‌اند و تا به امروز نیز توانسته‌اند تجارت جهانی این ماده خوراکی ارزشمند را حفظ کنند. میزان رنگ دهی، درصد ماده کروتین که باعث تلخی طعم آن می‌شود و خلوص کامل زعفران در آزمایشگاه اندازه‌گیری می‌شود ولی با اطلاع از برخی روش‌ها می‌تواند زعفران اصل را از نوع تقلبی آن شناسایی کرد. ابتدا باید زعفران را از نظر ظاهری بشناسید. سرشاخه کلاله‌های زعفران در قسمت بالا به شکل شیپور است و در پایین باریک‌تر می‌شود. رنگ زعفران قرمز تند است.

یکی از روش‌های تشخیص زعفران اصلی، استفاده مناسب از کلمه شیرین است. زعفران خوب همیشه عطر شیرین دارد و نه طعم شیرین. یکی از رشته‌های زعفران را روی زبان خود قرار دادید. اگر طعم شیرینی درون دهان خود احساس کردید، این زعفران تقلبی است. گاهی افراد سودجو برای افزایش وزن زعفران، آن را به عسل یا شکر آغشته می‌کنند. زعفران اصل کمی به تلخی می‌زند یا گاهی هم هیچ طعم خاصی نمی‌دهد.

یکی دیگر از روش‌های قطعی برای تشخیص زعفران اصل، عطر آن است. برای این راهکار باید عطر زعفران اصل را به خوبی بشناسید. عطر زعفران اصل بسیار جذاب و هیجان‌آور است، اگر بدانید رایحه واقعی عسل و یونجه چگونه است، به احتمال زیاد می‌توانید عطر زعفران اصل را هم تشخیص دهید. این عطر ترکیبی از عسل و یونجه است. هر چه زعفران تازه‌تر باشد، بوی آن تندتر است.

زعفران و عسل

کمی از زعفران را درون آب سرد بریزید، متوجه می‌شوید کمی که زمان بگذرد، رنگ آب تغییر می‌کند. ولی نکته اصلی اینجاست که چگونه می‌توان زعفران تقلبی را تشخیص داد. زمانی که کلاله‌های زعفران اصل را از آب بیرون بیاورید، رنگ اصلی خود کلاله‌ها  چندان تغییری نکرده است. ولی در زعفران تقلبی بعد از درآوردن آنها از آب، مشاهده می‌کنید که رنگ اضافه شده به کلاله‌های زعفران کاملاً از بین رفته، ظاهری مثل قبل ندارد و به رنگ سفید در آمده است. به علاوه زعفران اصلی سرعت رنگ دهی کندتری دارد، پس اگر زعفران به سرعت رنگ پس داد، شکی در استفاده از رنگ‌های شیمیایی درون آن نیست. رنگ زعفران اصل در آب به رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز و البته شفاف در می‌آید. رنگ قرمز تند در آب نشان خوبی نیست، مواد شیمیایی استفاده شده برای رنگ دهی بیشتر زعفران ممکن است برای سلامتی شما مضر باشند.

کلاله‌های زعفران اصل براق نیستند. گاهی اوقات در تهیه زعفران تقلبی کلاله گیاهان دیگر از جمله ذرت را رنگ می‌کنند و به جای نوع اصل آن می‌فروشند. کلاله ‌این دو گیاه شباهت زیادی به هم دارد و تفاوت آنها در این است که کلاله‌های زعفران حالت منحنی دارند که می‌تواند در تشخیص نوع اصل به شما کمک کند. گل‌رنگ هم از نظر ظاهری به طور طبیعی شباهت زیادی به زعفران اصل دارد، پس گول ظاهر آن را نخورید و به رنگ و بوی آن بیشتر توجه کنید.

زعفران اصلی

کمی از زعفران را روی کاغذ بریزید و یا بین انگشتان خود فشار دهید. اگر لکه‌های چربی روی کاغذ باقی ماند، نشان می‌دهد متأسفانه زعفرانی که خریدید، تقلبی است و شاید برای افزایش وزن، به آن چربی اضافه کرده باشند. زعفران اصل در صورت له شدن بین کاغذ، به پودر تبدیل می‌شود.

یکی از روش‌های جالب برای تشخیص زعفران اصل این است که کمی جوش شیرین به آب اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید. سپس کمی زعفران به محلول اضافه کنید. درصورتی که زعفران اصل باشد، ترکیب آب و جوش شیرین به رنگ زرد در می‌آید، ولی اگر زعفران تقلبی باشد محلول به رنگ قرمز کمرنگ تغییر می‌کند.

کمی زعفران را روی اجاق گاز و روی شعله گاز شهری متان بگیرید. اگر رنگ آن به بنفش یا نارنجی تغییر کرد، خوشحال باشید که زعفران اصل در دست دارید. زعفران تقلبی به رنگ زرد تبدیل می‌شود. همچنین زعفران اصل در بنزین حل نمی‌شود و اگر کمی از آن را درون بنزین بریزید، نباید باعث تغییر رنگ آن شود.

شیوه‌های فروش زعفران تقلبی

زعفران تقلبی

متأسفانه برخی از سودجویان برای اینکه محصولات خود را به عنوان محصول بهینه به دست مشتری برسانند، اقدام به انجام روش‌های ناشایست می‌کنند تا به نوعی بتوانند سود ببرند. برخی با استفاده کردن از زعفران اصل، مقداری مواد دیگر مانند نمک، شکر یا حتی گل‌رنگ را با آن ترکیب می‌کنند تا وزنش بالا برود و بتوانند سود بیشتری به چنگ آورند. گاهی کلاله‌ها به عسل یا شیره آغشته می‌شوند تا وزن بیشتری داشته باشند. برخی افراد دیگر نیز از رنگ مصنوعی استفاده می‌کنند تا قدرت رنگ دهی زعفران بالا رود. توصیه می‌شود برای خرید زعفران تنها از کلاله‌های سالم و پودر نشده استفاده کنید تا احتمال تقلب در تهیه آنها کمتر باشد. اسپری زعفران هم تضمینی برای اصل بودن آنها نیست. اگر قیمت زعفرانی که در حال خریدش هستید، از انواع دیگر مدل‌ها به طرز شگفت‌انگیزی ارزان‌تر بود، در خرید آن شک کنید.

در مورد نگهداری از زعفران هم باید نکاتی را در نظر بگیرید. آن را به دور از نور، گرما و رطوبت قرار دهید و خصوصاً اگر زعفران را به صورت پودر شده نگهداری می‌کنید، آن را در ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی در بسته بریزید تا هوا وارد آن نشود. در صورتی که شرایط نگهداری زعفران مناسب نباشد، اسانس زعفران تبخیر می‌شود، ترکیب کروس را برای مدت کمتری نگه می‌دارد و ممکن است اثرات دارویی خود را نیز تا حدی از دست بدهد.

منبع: دیجی مگ

Admin بازدید : 490 شنبه 07 مهر 1397 نظرات (0)

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی لیمویی پاییزی, طرز تهیه شیرینی لیمویی پاییزی

طرز تهیه شیرینی لیمویی، یک شیرینی خوش طعم و خوشبو برای عصرهای پاییز

 

شیرینی انواع و اقسام مختلفی دارد و می توانید با میوه های مختلف درست کنید. یکی از شیرینی هایی که می توانید برای پاییز درست کنید، شیرینی لیمویی پاییزی است. با ما همراه شوید تا طرز تهیه این شیرینی لیمویی را به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی لیمویی پاییزی :

 


کره نرم شده   1 فنجان
شکر سفید  2 فنجان 
 آرد سفید 2 و 1/3 فنجان 
 عصاره وانیل  1 و 1/2 فنجان
نمک 1/2 قاشق چایخوری
تخم مرغ بزرگ 4 عدد
آب لیمو تازه 2/3 فنجان ( 4 یا 5 عدد لیمو کوچک )
چاشنی لیمو 1 یا 2 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه شیرینی لیمویی پاییزی :


فر را روی دمای 350 درجه فارنهایت قرار دهید.

با اسپری روغن کف قالب را کمی چرب کنید.

در یک کاسه کره نرم شده، 1/2 فنجان پودر قند، 2 فنجان آرد و عصاره وانیل و نمک را به خوبی با هم مخلوط کنید.

 

برش های لیمو را در مایکرویو برای 15 الی 20 دقیقه قرار دهید.

آب لیمو ها را بگیرید.

در یک کاسه دیگر در یک کاسه دیگر باقی مانده شکر، باقی مانده آرد، آب لیمو تازه و عصاره لیمو را با هم مخلوط کنید.

 

در یک کاسه کوچک دیگر 4 تخم مرغ را با هم مخلوط و به مخلوط آرد و لیمو اضافه کنید.

درون قالب ابتدا لایه بدون لیمو و سپس لایه لیمو دار را بریزید.

برای 20 دقیقه قالب را درون فر قرار دهید.

 

بعد از پختن کامل کیک، آن را از فر خارج کرده و بعد از خنک شدن برای یک شب درون یخچال قرار دهید.

سپس قالب را بیرون آورده و برش دهید.

می توانید با برش های لیمو ان را تزیین کنید.

 

منبع : seemorgh.com

aseman بازدید : 338 شنبه 24 شهریور 1397 نظرات (0)

 

پخت غذای نذری در حجم بالا همیشه کار ساده ای نیست و بیشتر مواقع از عهده آشپزهای حرفه ای برمی آید. با این وجود اگر امسال محرم نذری دارید و می خواهید برای حدود 100 نفر غذا بپزید و از طرفی نمی خواهید آشپز بیاورید به شما پیشنهاد می کنیم که فوت و فن پخت و پز نذری برای 100 نفر را بلد باشید. دانستن این نکات به شما کمک می کند تا هنگام پخت نذری روسفید شوید.

 

پخت پلوی ساده نذری

پختن برنج در حجم زیاد کار نسبتاً دشواری است که چند نکته مهم دارد. برنج خوب باید خوب قد بکشد و در عین حال شفته و به هم چسبیده نشود این توصیه ها را در نظر بگیرید:

 

در ابتدا برنج را خوب بشویید و خیس کنید. مثل همیشه برنج باید آن قدر شسته شود تا آب کاملاً شفافی داشته باشد. برای هر 2 تا 3 پیمانه برنج یک قاشق سوپخوری نمک در نظر بگیرید. البته آشپزهای حرفه ای گاهی اوقات از سنگ نمک هم استفاده می کنند.

 

بعد از اینکه برنج چند ساعت خیس خورد آب برنج را در یک دیگ بزرگ به جوش بیاورید. این دیگ باید متناسب با حجم برنج باشد تا برنج بتواند به راحتی قد بکشد. معمولاً حجم آب را چهار برابر حجم برنج در نظر می گیرند.

 

در همان زمان که آب در حال به جوش آمدن است دیگ بزرگ دیگری آماده کنید و داخل آن روغن بریزید. برای داشتن ته‌دیگ نذری کف دیگ را با نان تافتون بپوشانید.

 

بعد از به جوش آمدن آب برنج خیس خورده را به آهستگی داخل آب جوش بریزید. اگر می‌خواهید برنج نذری شما سفید بماند و وا نرود یک فوت کوزه‌گری‌اش این است که به ازای هر کیلوگرم برنج 3 قاشق سوپ‌خوری سرکه، آب لیمو یا آب نارنج داخل آب بریزید. در این مرحله شعله را زیاد کنید تا پس از یک یا دو دقیقه آب به جوش بیاید و قل بزند. داخل دیگ برنج در حال جوش یک لیوان روغن هم اضافه کنید تا از چسبندگی برنج ها پیشگیری کنید. حواستان باشد که اگر هنگام جوشیدن برنج، شعله را کم کنید به احتمال زیاد برنج شما شل و وارفته می شود.

 

نکته هایی برای پخت نذری, راهنمای پخت انواع نذری

برنج خوب باید خوب قد بکشد و در عین حال شفته و به هم چسبیده نشود

 

حالا می رسیم به مرحله مهم آبکشی برنج که زمان آن اهمیت زیادی دارد. هنگامی که دانه های برنج روی آب آمدند یعنی برای آبکشی آماده اند. علاوه بر این اگر برنج را بین دو انگشت فشار دهید باید نه خیلی سفت باشد و نه خیلی شل. به طور معمول بعد از 10 دقیقه جوشیدن برنج آماده آبکشی است اما این نشانه‌ها را هم در نظر بگیرید.

 

برای آبکش کردن برنج به‌طور حتم نمی‌توانید دیگ به آن بزرگی را بلند کنید. بنابراین روش آبکش کردن برنج نذری این است که چند آبکش بزرگ را کنار دیگ قرار داده و هر بار به کمک کفگیرهای بزرگ برنج و آب را داخل آبکش ها بریزید و روی آن ها آب ولرم اضافه کنید.

 

در این مرحله می توانید زیر دیگ را خاموش کنید و یک پارچ آب سرد هم داخل دیگ بریزید تا از جوش بیفتد و بخار دیگ برایتان آزاردهنده نباشد. اگر آب سرد باشد به برنج شوک وارد شده و قد آن کوتاه می ماند. بعد از ریختن آب روی برنج، آبکش را تکان دهید تا برنج زیرورو شود. برنج را قبل از ریختن در دیگ دوم بچشید.

 

اگر احساس کردید که نمک آن زیاد است مقداری آب سرد روی برنج بریزید تا نمک اضافی شسته شود. بعد از پایان این مرحله آبکش ها را دونفری بلند کرده و داخل دیگ دوم بریزید. با فروکردن دسته کفگیر چند سوراخ روی برنج ایجاد کنید. یک سوم حجم دیگ باید خالی باشد تا فضای کافی برای گردش بخار آب فراهم شود.

 

در مرحله آخر برنج را روی اجاق بگذارید و روی آن آب روغن بریزید. برای هر یک کیلوبرنج سه چهارم پیمانه آب و یک چهارم پیمانه روغن کافی است.

 

دم کردن برنج نذری به شیوه متفاوتی انجام می‌شود. در این روش پارچه بلندی را به صورت لوله‌ای می‌پیچانند و دور لبه دیگ قرار می‌دهند. سپس یک سینی بزرگ روی پارچه قرار می‌دهند. بعد روی سینی را با زغال پر می‌کنند.

 

برای اینکه از بابت دم کشیدن برنج مطمئن شوید یک ترفند کوچک را یاد بگیرید. دستتان را خیس کنید و با احتیاط به دیواره بدنه دیگ بزنید. اگر صدای جیز کردن شنیدید پلو آماده است.

 

اگر می خواهید قیمه نذری بپزید

یکی از پرطرفدارترین غذاهای نذری قیمه است و البته دستور پخت قیمه نذری با قیمه معمول خانگی کمی تفاوت دارد. برای تهیه قیمه نذری برای 100 نفر به این مواد نیاز دارید:

 

با توجه به اینکه نمیدانید زمان پخت لپه چقدر است آن را در ابتدا جدای از سایر مواد بپزید. وقتی از پخت آن مطمئن شدید لپه‌ها را داخل آبکش ریخته و روی آن‌ها آب سرد بریزید.

 

-زمانی که لپه ها در حال پخته شدن هستند پیازها را خردکرده و تفت دهید. زردچوبه را اضافه کنید. پیازداغ را به سه قسمت تقسیم کرده و یک قسمت را کنار بگذارید.

 

گوشت قیمه ای را با در قابلمه دیگری با مقداری روغن تفت دهید یک بخش از پیاز کنار گذاشته شده را به گوشت اضافه کنید و آب را اضافه کنید تا گوشت بپزد. یادتان باشد که سطح آب اضافه شده به گوشت نباید از 4 انگشت شما بیشتر باشد.

 

در تابه ای دیگر مقداری روغن بریزید. لپه پخته و آبکش شده را به تابه اضافه کرده و کمی تفت دهید. سپس رب را اضافه کنید و بعد نمک و فلفل بریزید.

 

بعد از پخته شدن گوشت، مخلوط لپه و رب را به همراه پیاز داغ های باقیمانده با هم ترکیب کرده و لیموعمانی ها را به همراه دو گل سرخ اضافه کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که لیموعمانی ها باید بعد از شسته شدن از نیم ساعت قبل سوراخ شده و در آب جوش بمانند تا خیس بخورند. به این ترتیب تلخی لیمو ها گرفته می شود. شعله را کم کنید تا خورش روغن بیندازد و بپزد. وقتی خورش جا افتاد شعله را خاموش کرده و دارچین و گلاب را اضافه کنید.

 

در پایان اگر احساس کردید که خورش به‌اندازه کافی لعاب ندارد مقدار لپه خام را آسیاب کرده و آن را به خورش اضافه کنید.

 

نکاتی برای پخت نذری,راهنمای پخت نذری

مواد لازم برای پخت خورش قیمه نذری

 

سیب زمینی سرخ کرده قیمه نذری

بعد از پوست گرفتن و خرد کردن سیب زمینی ها آن ها را متناسب با حجم تابه داخل آن بریزید. اگر حجم سیب زمینی ها زیاد باشد هنگام هم زدن له می شوند.

 

سعی کنید خلال ها یکدست و یک اندازه باشند، در غیر این صورت به دلیل تفاوت در زمان سرخ شدن ممکن است بعضی هایشان زود بسوزند و گروهی دیگر خام بمانند.

 

سیب زمینی ها را بعد از سرخ شدن داخل سبد فلزی بریزید تا روغن اضافی شان گرفته شود.

 

اگر می خواهید زرشک پلو با مرغ نذری بپزید

در کنار خورش قیمه یکی از نذری های رایج زرشک پلو با مرغ است. پلو را که طبق دستور گفته شده آماده می کنید اما برای پخت مرغ و تهیه زرشک به این نکات توجه داشته باشید:

 

برای هر چهار نفر یک مرغ در نظر بگیرید. برای مزه دار کردن هرکدام از مرغ ها به یک پیاز درشت هم نیاز دارید. پیازها را حلقه‌ای خردکرده و کنار بگذارید.

 

یک بسته نمک و 2 قاشق سوپخوری زردچوبه را در کاسه بزرگی باهم مخلوط‌ کنید و مرغ‌ها را بعد از شست‌وشو به این مخلوط آغشته کنید. می‌توانید کمی هم زعفران به این ترکیب اضافه کنید.

 

در یک قابلمه بزرگ مقداری روغن بریزید و مرغ ها را سرخ کنید. ابتدا سینه ها را کف قابلمه قرار داده و ران ها را روی آن ها قرار دهید چون ران زودتر پخته‌شده و وا می رود. بعد از اینکه مرغ ها طلایی شدند، آن ها را در قابلمه بزرگ دیگری بچینید و لابه لایشان پیاز و در صورت دلخواه هویج قرار دهید تا هنگام پخت بوی نامطبوع مرغ گرفته شود. نمک و فلفل را از یاد نبرید.

 

اصول درست کردن غذاهای نذری, نحوه درست کردن انواع نذری

زرشک پلو با مرغ نذری

 

اگر می خواهید به مرغ رب هم اضافه کنید به ازای هر مرغ دو قاشق سوپخوری مرغ در نظر بگیرید. در ابتدا رب را کمی تفت دهید تا خوش رنگ شود و بعد به آب مرغ اضافه کنید.

 

اگر می خواهید قورمه سبزی نذری بپزید

این غذا هم در بین خورش‌های نذری طرفدار دارد. در مورد پخت بالای 100 نفر قورمه‌سبزی چند نکته قابل ذکر است.

 

مواد لازم قورمه سبزی نذری برای این تعداد عبارت‌اند از:

پخت زرشک پلو با مرغ,شیوه پخت زرشک پلو با مرغ نذری

طرز تهیه قورمه سبزی نذری

 

1. لوبیاها را بشویید و بپزید.

2. گوشت را پاک کرده و به اندازه مناسب خرد کنید.

3. پیازها را خردکرده، سرخ کنید و کنار بگذارید.

 

4. گوشت را با مقداری روغن در تابه ریخته و تفت دهید. پیازهای سرخ شده را به گوشت اضافه کنید. زردچوبه را هم در این مرحله اضافه کرده و هم بزنید. بعد نوبت سبزی سرخ‌شده و لوبیای پخته‌شده است که به دیگ وارد شوند. درنهایت مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید قورمه به آهستگی بپزد. بعد از اینکه از بابت پخته شدن گوشت مطمئن شدید، نمک و فلفل را اضافه کنید.

 

5. در مورد پخت لوبیا یک فوت کوزه گری وجود دارد. آن‌ها را قبل از شستن و خشک‌کردن در حدود 5 تا 6 دقیقه در تابه بدون روغن تفت دهید. لوبیاها را مرتب به هم بزنید تا نسوزند.

 

6. در ترکیب سبزی قورمه کمی اسفناج یا برگ چغندر هم اضافه کنید. به این ترتیب خورش بهتر لعاب می اندازد.

 

7. درازای هر کیلوگرم سبزی قورمه، 5 تا 6 شاخه پیازچه خردشده هم به سبزی اضافه کنید. پیازچه طعم خورش را خوشمزه تر می کند.

 

8. گاهی اوقات برای پخت قورمه سبزی در حجم زیاد آن را از قبل نمی پزند، بلکه خیس کرده و هم زمان با سبزی به گوشت اضافه می کنند. در این شرایط امکان تفت دادن لوبیا وجود ندارد.

 

9. اگر در پایان پخت و بعد از چشیدن متوجه شدید که ترشی خورش کم است، به سراغ آب لیمو بروید.

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
___مجله علمی تحلیلی رفیق___
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1725
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 13
  • تعداد اعضا : 87
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 231
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,730
  • بازدید ماه : 5,659
  • بازدید سال : 101,139
  • بازدید کلی : 2,969,302