loading...
مجله جامع رفیق شامل اخبار ، سلامت ، فناوری ، فرهنگ و هنر ، گردشگری ، خانه داری و...
Admin بازدید : 432 شنبه 08 اسفند 1394 نظرات (0)

 مونوپاد یا همان پایه‌هایی که برای عکاسی سلفی استفاده می‌شود در کل ظاهر چندان مناسبی ندارند و البته عکاسی از طریق آن‌ها نیز چندان زیبا نیست؛ اما تصاویری که می‌توان با استفاده از مونوپاد ثبت کرد جالب هستند و همین دلیلی شده تا کاربران به‌سراغ این پایه‌ها بروند. مونوپاد‌ها اغلب برای عکاسی سلفی از طریق تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی اخیرا دو هنرمند اقدام به‌ایجاد طرح جدیدی کرده‌اند که امیدواریم در سطح همین طرح باقی بماند.

سلفی با MacBook

چندی پیش Huffington Post تصاویری را منتشر کرد که بسیار عجیب بودند. طرح اولیه آنها توسط Art404 که هنرمندان آن John Yiyi و Tom Galle هستند ارائه شده است و آنها سعی کرده‌اند تا مونوپاد‌ها را برای عکاسی سلفی از طریق سایر وسایل الکترونیکی نیز آماده کنند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید این مونوپاد‌ها قادر هستند تا مک‌بوک را نگهداری کنند تا کاربر بتواند از طریق مک‌بوک تصویر سلفی بگیرد. این تصاویر در سطح شهر نیویورک و پارک‌های این کشور ثبت شده‌اند که همگی این مکان‌ها نیز بخش‌های پرجمعیتی هستند.

سلفی با MacBook

سلفی با MacBook

این طرح چندان جالب نیست و حتی نویسنده‌ی منبع خبر آن را احمقانه توصیف کرده است و انتظار دارد که در سطح یک پروژه‌ی هنری باقی بماند. البته چندان هم بیراه نگفته است. نگهداشتن یک مک‌بوک و مونوپاد در آسمان برای سلفی گرفتن چندان کار ساده‌ای نیست و وزنی نسبتا زیادی نسبت به‌تلفن‌های هوشمند خواهد داشت و همان‌طور که در تصاویر معلوم است باید از دو دست برای نگهداشتن این مونوپاد استفاده کرد.

سلفی با MacBook

سلفی با MacBook
Admin بازدید : 616 شنبه 03 بهمن 1394 نظرات (0)
دریا معمولا حال و هوا و هیجان خاصی دارد. یک عکاس نمی تواند آنچه که درهنگام عکاسی از منظره دریا اتفاق خواهد افتد را کنترل کند اما می تواند مراقب و منتظر لحظات مناسب بماند. که دراینصورت افراد، صخره ها، ساحل وآسمان می توانند مورد توجه قرار گیرند.

۱. منتظر زمان مناسب بمانید



اگر شما در کار عکاسی از دریا جدی هستید باید صبور باشید و همیشه مراقب تغییرات آب و هوا، رنگ ها و حالت ها باشید. نکته اصلی در عکاسی از دریا نور طبیعی و چگونگی تاثیر آن در منظره است. نور سه اصل مهم دارد: شدت، جهت و رنگ که هر سه تحت تاثیر زمان روز هستند. ترکیب بندی صحنه در زمان مناسب شما را قادر می سازد تا بهترین عکس را بگیرید. به یاد داشته باشید که تجهیزات خود را از آب شور و شن دور نگه دارید چون ممکن است آسیب ببینند. برای محافظت از آنها می توانید از محفظه مخصوص یا یک کیسه پلاستیکی و مثل همیشه از یک فیلتر تمیز نگهدارنده لنز استفاده کنید.

۲. از یک لنز واید استفاده کنید


همه تصاویر دریا نباید از برخورد امواج باشد. در روزهای آرام تر و مه آلود می توانید از یک لنز واید استفاده کنید تا یک منظره متفاوت ثبت کنید. اگر شما در ساحل باشید می توانید بر نقاط مورد علاقه مانند صخره ها و افرادی که در حال سیاحت هستند فوکوس کنید. از آنجایی که نور ممکن است کم باشد از تک پایه یا سه پایه استفاده کنید و از دیافراگم f/16 تا f/32 استفاده کنید تا کل تصویر واضح ثبت شود که در یک روز مه آلود باعث نیمه محو شدن عکس می شود.

۳. از سرعت شاتر بالا استفاده کنید


ثبت کردن خروش امواج شور و جذبه خاصی در عکس ایجاد می کند. به یاد داشته باشید که شما برای ثابت نگه داشتن آب به سرعت شاتر بالا نیاز دارید (درحدود ۱/۱۰۰۰s) و به علت انعکاس نور خورشید از نوردهی زیاد اجتناب کنید. سعی کنید که نوردهی را ۱ تا ۲ پله پایین آورید. شما می توانید توسط یک لنز تله از فاصله دورتری از یک موج عکس بگیرید. و با محفظه ضد آب می توانید به آب بزنید و عکس هایی خلاقانه و هیجان انگیز بگیرید.

۴. حرکت را ثبت کنید


برای ثبت حرکت آرام آب که به عکس یک فضای سفید نرم و لطیف می دهد شما باید از یک سرعت شاتر کند استفاده کنید. دوربین خود را روی سه پایه قرار داده و حالت دوربین را روی TV یا S (اولویت شاتر) قرار دهید. یک سرعت شاتر کم انتخاب کنید و اجازه دهید که اندازه دیافراگم را دوربین تعیین کند . استفاده ازیک فیلتر ND به کاهش میزان نور کمک می کند که در اینصورت باید از سرعت شاتر به مراتب کمتری (نوردهی طولانی تر) استفاده کنید.

۵. انعکاس دراماتیک


لحظه ای که خورشید از میان ابرها ظاهر می شود و همچنین زمانی که طلوع یا غروب می کند چون صحنه در آب منعکس می شود یک لحظه دراماتیک به وجود می آید. از سه پایه استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری شود و دوربین را درحالت AV (اولویت دیافراگم) قرار دهید. ازیک دیافراگم کوچک f/16 تا f/32 به منظور عمق میدان بیشتر استفاده کنید. برای بیشتر کردن اثر دراماتیک عکس از یک فیلتر پولاریزه استفاده کنید که باعث پر رنگ شدن آسمان می شود، ابرها را برجسته تر نشان می دهد و ازشدت انعکاس نور در آب می کاهد.

۶.از خطوط استفاده کنید



زمان نوردهی طولانی، آسمان را دراماتیک جلوه می دهد به طوری که ابرها دنباله دار و یک دست و آب دریا کف دار به نظر می رسد. برای واضح افتادن نمای نزدیک و نمای دور از یک لنز واید با دیافراگم کوچک f/16-f/32 استفاده کنید. برای حرکت کنترل شده همیشه از یک سه پایه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ازخطوطی استفاده کنید که چشم را به داخل عکس می کشانند مثل یک اسکله که از نمای نزدیک عکس شروع می شود وبه داخل آب کشیده می شود و یک منظره بی کران به وجود می آورد.

۷. عکاسی از فانوس های دریایی


فانوسهای دریایی اسطوره ای هستند وبرای بزرگسالان و کودکان به یک اندازه هیجان انگیز می باشند. به یاد داشته باشید برای یک عکسبرداری خوب از فانوسهای دریایی باید ترکیب بندی خوبی انجام دهید. استفاده از یک لنز واید و قرار دادن فانوس دریایی در نمای دور گوشه سمت چپ، عکس را متفاوت می کند. پرتوهای نور بالای فانوس را می توان با سرعت شاتر کند ثبت کرد. از یک لنز واید با دیافراگم در حدود f/16 استفاده کنید و برای جلوگیری از لرزش دوربین از سه پایه استفاده کنید.

۸. زمان روز خیلی مهم است





اگر درصبح زود عکاسی کنید رنگ قرمز درتصاویرتان خودنمایی می کند و هرچه زمان به پیش می رود رنگ قرمز به رنگ زرد متمایل می شود. درطول ساعات اولیه سوژه ها سایه های کشیده ای دارند و هر چه به نیمه روز نزدیک می شوید سایه ها از بین می روند. روز که به سوی غروب می گراید خورشید رنگها را مثل صبح غلیظ تر جلوه می دهد.

تنظیمات پیشنهادی

برای ثبت حرکت در عکس های دریا باید دوربین را روی یک سه پایه قرار داد و با یک سرعت شاتر کند مثل ۱/۳۰ ثانیه آغاز کرد و حتی در شرایط کم نور می توانید سرعت شاتر را برابر چند ثانیه قرار دهید تا یک حالت ماتی ملایم ایجادکنید. و مورد دیگر این است که عمق میدان (با استفاده ازحالت اولویت دیافراگم) را تعیین کنید و اجازه دهید که دوربین سرعت شاتر را انتخاب کند.

تجهیزات پیشنهادی

پارچه تمیز: حتی اگردر یک روز آرام هم عکس می گیرید نمی توانید از شر نمک و شنی که به شما پاشیده می شوند در امان بمانید که این شرایط به دوربین شما خسارت وارد می کند. پس از اینکه عکسبرداری شما پایان یافت با پارچه تمیز دوربین را پاک کنید ومطمئن شوید که ذره های شن باقی نمانده باشند.

فیلتر لنز: زمانی که ازدوربین استفاده نمی کنید آن را در کیف قراردهید تا از شر نمک و شن در امان بماند. همیشه لنز را با یک فیلتر بپوشانید تا از خراش لنز جلوگیری شود ( خرید یک لنز جدید خیلی گرانتر ازخرید یک فیلتر جدید است).

جعبه تجهیزات تمیز کننده لنز:
 برای خلاص شدن از ذرات نمک روی لنز ازمایع تمیزکننده لنز یا آب مقطر استفاده کنید. دوربین خود را محافظت کنید و تا زمانی که آماده عکس گرفتن نشده اید لنز را بسته نگه دارید. این توصیه ها باعث می شود که مجبور نباشید بعدا دوباره لنز را تمیز کنید.

نتیجه

منظره های دریایی تنوع زیادی دارند حتی اگر امواج یا آسمان دراماتیکی وجود نداشته باشد شما دریک روز نسبتاً گرفته هم می توانید با جنبه های جذاب و زیبای صخره ها، افراد و شن ها کار کنید. عکسی که حرکت را ثبت می کند همیشه به خاطر اثر دراماتیکی که دارد محبوب است و انعکاس تصاویر در عکاسی از آب جالب هستند. استفاده از فیلتر های عکاسی پولاریزه (polarizers) و کاهنده نور (ND) بسیار آسان تر از استفاده از فوتوشاپ بعد ازعکس گرفتن هستند. به یاد داشته باشید که با عکاسی منظره دریا نه تنها عکسهای زیبایی خلق خواهید کرد بلکه یک راه آرامش بخش برای گذراندن اوقات شما است. 
Admin بازدید : 453 شنبه 03 بهمن 1394 نظرات (0)

در این مطلب به شما نکات و تنظیمات کلیدی عکاسی در شب را آموزش خواهیم داد تا بتوانید عکسهای فوق العاده ای بگیرید. ما نه تنها تنظیمات مناسب برای عکاسی در شب را به شما خواهیم گفت، بلکه نکاتی راجع به کنترل کردن رنگها، برنامه ریزی برای عکاسی و… را هم بررسی می کنیم.

بیرون رفتن در شب و عکاسی در هوای تاریک یکی از هیجان ترین راه ها برای پیشرفتتان در شاخه های مختلف عکاسی است.

با عکاسی در شب می توانید دنیای دیگری را به نمایش بگذارید، و به عکس رضایت بخش تری دست پیدا کنید تا اینکه در طلوع و یا غروب عکاسی کنید و به نتیجه ای قابل پیش بینی برسید.

آموزش عکاسی: تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

خبر خوب این شاخه از عکاسی این است که به وسایل گران قیمتی نیاز ندارید. دوربین های حرفه ای DSRL قابلیت کاملی برای گرفتن این عکسها دارند، حتی ارزانترین و ابتدایی ترین آنها. حتی به لنز گران قیمتی هم احتیاج ندارید، تمامی لنز ها و دوربین های DSLR برای گرفتن عکسهایی روشن و رویایی مناسب هستند.

عکاسی در شب، عکاسی از پشت دوربین با دیدن صفحه ای تاریک و حدس زدن کادر نیست. برای شروع از ماه کامل استفاده کنید تا فضای نسبتاً روشنی داشته باشید و بتوانید کادر بندی کنید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

نور ماه، نوری طبیعی، سفید و بزرگ است که قسمت بزرگی از زمین را روشن میکند. برای شروع مکان مورد علاقه تان را انتخاب کنید که با ماشین بتوانید به راحتی به آنجا بروید و پیاده روی زیادی لازم نداشته باشد.

دوربین را روی سه پایه بگذارید، و آن را در حالت دستی تنظیم کنید تا بتوانید کنترل بیشتری روی تنظمیات دوربین داشته باشید، و مقدار دیافراگم را باز انتخاب کنید (برای مثال f/4).

همچنین برای روشن شدن عکس باید ایزوی بالایی انتخاب کنید (مانند ISO 800) و سرعت شاتر هم باید چیزی نزدیک به ۳۰ ثانیه باشد تا عکستان نور لازم را داشته باشد. شاتر را با استفاده از یک کنترل از راه دور فشار دهید تا از داشتن عکسی با جزئیات و روشنایی بسیار بالا شگفت زده شوید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

اگر به دنبال یک عکس کیهانی واقعی هستید، در شب های تاریک از آسمان عکس بگیرید. در شبهایی که ماه خیلی در آسمان پیدا نیست نور بسیار کمتری خواهید داشت اما می توانید با بالا بردن مقدار ایزو این تاریکی را جبران کنید.

مقدار ایزو ۳۲۰۰ را انتخاب کنید. با این کار در عکستان می توانید هزاران ستاره را ثبت کنید، اما از دوربین انتظار نداشته باشید تا تمامی جزئیات را نشان دهد!

وقتی می خواهید عکسهایتان را با استفاده از کامپیوتر ویرایش کنید بیم استفاده از نرم افزار های کاهش دهنده نویز را نداشته باشید و از آنها استفاده کنید. اکثر نرم افزارهای تبدیل فرمت RAW مثل Adobe Camera Raw قدرت قابل ملاحظه ای در زمینه کاهش نویز عکس دارند. با استفاده از Luminance در Adobe Camera Raw می توانید به راحتی و با خیال راحت نویز را کاهش دهید بدون اینکه از جزئیات عکستان چیزی کم شود.

کم کردن نویز را در دو مرحله امتحان کنید: یک بار روی فایل با فرمت Raw و یک بار دیگر در Photoshop CS با استفاده از ابزار Noise Reduction، که به شما این امکان را می دهد که در کانال های رنگی مجزا مقدار نویز را کنترل کنید. گاهی متوجه می شوید که یک کانال رنگی خاص نویز بیشتری تولید کرده است.

اگر Noise Reduction در Photoshop هم شما را راضی نکرد، می توانید دفعه بعد که خواستید عکس بگیرید یک عکس تاریک بگیرید و آن را از عکسهای بعدی کم کنید.

فایل عکس تاریک و عکسی که می خواهید آن را ویرایش کنید را در Photoshop اجرا کنید. عکس تاریک را در لایه ای بالای لایه ای که می خواهید ویرایش کنید کپی کنید و نوع لایه را به Difference تغییر دهید.

ممکن است در تجربه اول عکاسی در شب موفق نباشید، اما بعد از کسب کمی تجربه و درک بیشتر از عکاسی در شب، این سبک عکاسی می تواند برایتان بسیار پربار باشد. با تکنیک های خوب و مهارت خوب در ویرایش عکس می توانید عکسهای خارق العاده ای خلق کنید.

تنظیماتی که در عکاسی شب باید آنها را رعایت کنید


در ادامه به تنظیماتی اشاره می کنیم، که در عکاسی شب به شما کمک خواهند کرد.

عریض عکاسی کنید


تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

تا جای ممکن دیافراگم را باز بگذارید. اگر لنزهای Prime با دیافراگم باز ندارید ( مانند ۲۴mm یا ۳۶mm با f/1.4 ) می توانید از f/4 هم نتیجه خوبی بگیرید. در طول روز با لنزتان عکس بگیرید تا ببینید با دیافراگم باز چقدر عکستان واضح خواهد بود.



ISO بالا

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب


حساسیت دوربین به نور را با بالا بردن مقدار ISO بیشتر کنید. اگر نور مهتاب باشد، نیاز ندارید از ۱۶۰۰بالاتر بروید. اما اگر در شرایطی کاملاً تاریک عکاسی می کنید می توانید تا ISO 3200 هم انتخاب کنید، تا ستاره هایی درخشان با کمی روشنایی در آسمان داشته باشید.



سرعت شاتر را تعیین کنید


تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

مطمئن شوید که سرعت شاتر بالا تر از ۳۰ ثانیه نباشد، اگر سرعت شاتر بالا تر از ۳۰ ثانیه باشد ممکن است کمی از حرکت ستاره ها در عکس ثبت شود و از شفافیت آنها کم شود. با استفاده از Self Timer (تایمر خودکار) و یا شاتر سیمی/بیسیم از کوچکترین لرزش دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر جلوگیری کنید.



رنگها را کنترل کنید

اگر تعادل رنگ سفید (White Balance) دوربین را در حالت خودکار قرار دهید، عکسهای شب شما به رنگ آبی خواهند زد.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

دلیل آن این است که بر خلاف چشم شما که شب را سیاه و تا حدی تک رنگ می بیند، دوربین آسمان را همچنان آبی می بیند.

با عکاسی در فرمت Raw می توانید در مرحله ویرایش عکس این مشکل را برطرف کنید. همچنین می توانید برای بهبود رنگها در عکس مقدار تعادل رنگ سفید را به صورت دستی کمی گرم تر کنید (مقداری نزدیک به ۵۰۰۰K می تواند مناسب باشد) که در این صورت عکستان رنگهای طبیعی تری خواهد داشت.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

در عین حال حواستان باشد تا زیاد مقدار تعادل رنگ سفید را افزایش ندهید. اگر اینکار را بکنید زمین به شکل غیر طبیعی ای به سمت زرد و قهوه ای تغییر رنگ خواهد داد، که از آن رنگ آبی که صحبت شد هم بدتر است.
آخرین نکات برای عکاسی در شب



در ادامه به نکات تکمیلی عکاسی شب اشاره خواهیم کرد.


برای عکستان برنامه ریزی کنید


تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

اگر در شهر زندگی می کنید، بهتر است تا حد ممکن از چراغهای خیابان دور شوید. اگر نتوانید از این چراغ ها دوری کنید خواهید دید که این چراغ ها در عکس به شکل نور های زرد پر نور و نامطلوبی ثبت خواهند شد. برای نتیجه بهتر در حد امکان از فضای خیابانی دوری کنید.



قبل از عکس گرفتن فوکوس کنید


دوربین را از حالت فوکوس خودکار بردارید و روی بینهایت فوکوس کنید. کوچکترین لغزشی در این زمنیه می تواند فوکوس عکستان را با مشکل مواجه کند. بعد از گرفتن اولین عکس از طریق LCD دوربین فوکوس عکستان را بررسی کنید.



از محکم بودن پایه دوربین اطمینان حاصل کنید

از سوار شدن محکم سه پایه دوربین در مکانی ثابت اطمینان حاصل کنید، ترجیحاً سه پایه را بر روی زمین سنگی قرار دهید. این امر باعث می شود کوچکترین لرزش و تکانی به دوربین وارد نشود. اگر سه پایه محکمی ندارید کیف دوربینتان را از قسمت وسط سه پایه آویزان کنید تا به سنگین شدن آن کمک کند.



از کاهش دهنده نویز خود دوربین استفاده نکنید


کاهش دهنده نویز دوربین نورهای سفیدی ایجاد می کند، که باعث می شود سرعت شاتر شما دو برابر شود تا باز هم مقداری از نویز را کم کنید و نه همه آن را. این می تواند تأثیر مخربی روی زیبایی عکستان بگذارد. برای از بین بردن نویز ها از نرم افزارهای قدرتمند کامپیوتر مانند فوتوشاپ استفاده کنید. 

Admin بازدید : 366 دوشنبه 07 دی 1394 نظرات (0)

در این مقاله 10 نکته اساسی در مورد عکاسی را برای شما گردآوری کرده ایم که به شما کمک می کند از هر سوزه ای به راحتی عکاسی کنید. امیدواریم این مقاله نیز مورد توجه شما همراهان همیشگی سایت پرشین جی اف ایکش واقع شود.

Admin بازدید : 619 پنجشنبه 03 دی 1394 نظرات (0)

یکی از مهم‌ترین بخش‌های عکاسی،‌دانستن عبارت‌های رایجی است که در آن به وفور کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند:

نوردهی

نوردهی به مفهوم میزان نوری است که بر روی فیلم یا حسگر ثبت می‌شود. برای ثبت منظره‌ای که در پیش رو دارید باید مقدار درستی از نور را وارد دوربین کنید،‌اگر در نور روز بخواهید عکسی به ثبت برسانید درحالی‌که میزان ورودی نور به شدت زیاد است و حساسیت نیز بر روی عدد بالایی تنظیم شده است،‌تصویر نهایی منظره‌ای بسیار درخشان و غیرطبیعی خواهد بود. از سویی دیگر بستن دریچه دیافراگم برای ورود نور و کاهش دادن حساسیت و کاستن سرعت شاتر منجر به ایجاد عکسی تاریک خواهد شد. کلیدی‌ترین ترفند در عکاسی تنظیم دقیق سرعت شاتر، دریچه دیافراگم و حساسیت فیلم یا حسگر است.

یکی از راهکارهای متفاوت برای تنظیم نوردهی، براکتینگ نامیده می‌شود. برای تنظیم نور عکس به صورت دستی در این شیوه باید سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت دوربین را به اندازه‌ای که فکر می‌کنید مناسب است تنظیم کنید و سپس از موضوع عکاسی کنید. سپس تنظیمات را به گونه‌ای تغییر دهید که میزان نوردهی کمی کاهش پیدا کند و دوباره عکاسی کنید. دفعه بعد میزان نوردهی را کمی بیشتر از عکس اول کرده و بازهم عکاسی کنید. انتخاب میانگینی از تنظیمات این سه عکس، می‌توانند به شما نشان دهند که چه نوری برای عکاسی از موضوع مناسب است. این تکنیک در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال امروزی وجود دارند و دوربین به صورت خودکار این سه عکس را در سه نوردهی متفاوت به ثبت می‌رساند.


دیافراگم/ضریب اف

این دو عبارت وابستگی بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند. دیافراگم به دریچه‌ای بر روی لنز گفته می‌شود که در زمان ثبت عکس نور از میان آن عبور می‌کند. واضح است بزرگتر بودن دیافراگم منجر به عبور مقدار نور بیشتری خواهد شد. ضریب اف نیز اصطلاحی است که عکاسان درهنگام صحبت درباره ابعاد مختلف دیافراگم از آن استفاده می‌کنند. ضریب اف معمولا به شکل f/8 یا f/22 مشخص می‌شود. اعداد مقابل اف می‌توانند از یک تا 128 تنوع داشته باشند و تنها چند لنز محدود هستند که از f/0.95 برخوردارند. هرچه ضریب اف بالاتر باشد، یعنی دیافراگم لنز کوچکتر است و نور کمتری از خود عبور می‌دهد. ضریب اف معمولا بر اساس شاخصی استاندارد تعیین می‌شود که بر اساس آن هر افزایش نمایانگر دیافراگمی است که به نیمی از مقدار عدد ارائه شده اجازه عبور نور خواهد داد. برای مثال ضریب اف هشت لنز دوربین نیم برابر کمتر از ضریب اف 5.6 اجازه عبور نور به درون دوربین خواهد داد. مقادیر استاندارد ضریب اف به این ترتیبند:

f/1, f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32, f/45, f/64, f/90, f/128

دریچه دیافراگم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا عکاسی تماما بر اساس تغییر دادن در نور است. ضریب اف متناسب با شرایط نوری مختلف در کیفیت عکس نهایی نقش مهمی به عهده دارد. ضریب اف همچنین در ایجاد عمق میدان و ایجاد اثرات هنری بر روی عکس نیز تاثیرگذار است.


فلش

فلش منبع نوری مهمی در محیط‌های کم نور یا موقعیت‌های غیر‌منتظره به شمار می‌رود. با این‌همه این منبع نوری محدودیت‌های فراوانی دارد که حتی در زمان عکاسی خانوادگی نیز به راحتی می‌توان متوجه این محدودیت‌ها شد. استفاده از فلش منجر به درخشان شدن موضوع پیش‌زمینه و ایجاد سایه‌های شدید در پشت موضوع خواهد شد و همین موضوع عکاسان زیادی را بر آن داشته تا درحد ممکن از نور محیط برای عکاسی استفاده کنند. با این‌همه اگر در شرایطی قرار داشته باشید که تنها منبع نوری قابل قبول فلش دوربین باشد، راهکارهایی برای کاستن محدودیت‌های فلش وجود دارد. دور شدن از موضوع تا حد قابل قبول، زوم کردن بر روی موضوع، چسباندن تکه‌ای دستمال کاغذی بر روی فلش برای نرم کردن نور آن، کم کردن شدت نور فلش با استفاده از تنظیمات دوربین، و در نهایت قرار دادن انگشت بر روی فلش از جمله این تکنیک‌ها است. البته عکاسان حرفه‌ای تکنیک‌های بهتری برای استفاده از فلش را مورد استفاده قرار می‌دهند، برای مثال از فلش‌های راه دور استفاده می‌کنند و یا بازتاب نور فلش را برای عکاسی به کار می‌گیرند و یا از فلش برای ثابت کردن موضوع در میان عکسی که از مدن نورپردازی بالایی برخوردار است استفاده می‌‌کنند.


عمق میدان

تصاویر زیادی وجود دارند که در آنها موضوع پیش‌زمینه از نهایت وضوح برخوردار است اما پس‌زمینه کاملا کدر و مبهم است. این تصاویر محصول محدودیت‌های دوربین‌ها در زمینه عمق میدان است. عمق میدان می‌تواند محدوده‌ای از بسیار باریک تا بی‌نهایت داشته‌باشد. ابتدایی‌ترین بخش دوربین که بر روی عمق میدان تاثیرگذار است،‌دیافراگم است. هرچه دیافراگم بازتر باشد و ضریب اف آن کوچکتر باشد عمق میدان باریک‌تر خواهد شد، در مقابل کوچکتر بودن دیافراگم و بالا بودن ضریب اف منجر به افزایش محدوده عمق میدان خواهد شد. فاصله کانونی نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر روی عمق میدان است. فاصله کانونی می‌تواند نوع لنز مورد استفاده و فاصله موضوع تا دوربین را مشخص سازد. موضوع‌های نزدیکتر از عمق میدان کمتر و موضوع‌های دور از عمق میدان بزرگتری برخوردار خواهند بود. محاسبه عمق میدان کار پیچیده‌ای است که به افرادی که علاقه‌ای به ریاضیات ندارند،‌انجام آن توصیه نمی‌شود. این افراد بهتر است بر روی تنظیمات دیافراگم دوربین خود مسلط شوند تا بتوانند به راحتی به عمق میدان مورد نظر دست پیدا کنند.


فوکوس

فوکوس نتیجه عملکرد لنز دوربین و تنظیمات دیافراگم است. موضوعی که فوکوس باشد،‌واضح و شفاف خواهد بود و موضوعی که فوکوس نباشد کدر و تار دیده خواهد شد. عکاسان برای تنظیم فوکوس راه‌های متعددی می‌شناسند. برخی استفاده از فوکوس دستی با استفاده از حلقه فوکوس لنز را ترجیح می‌دهند. فوکوس خودکار سیستمی است که دوربین‌های دیجیتال همگی به آن مجهزند. در این سیستم حسگرهای دوربین موضوع را ردیابی کرده و موتورهای لنز به شکل خودکار لنز را بر روی موضوع فوکوس می‌کنند. فوکوس خودکار بسیار ساده است اما از محدودیت‌هایی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به دشواری در فوکوس کردن بر روی چند موضوع که در فواصل مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یا فوکوس کردن بر روی موضوعات متحرک اشاره کرد. دوربین‌هایی وجود دارند که از فوکوس خودکار متوالی برخوردارند و به صورت پی‌در‌پی بر روی موضوعات متحرک مختلف فوکوس می‌کنند. درصورتی که دوربین شما از این نوع نیست می‌توانید فوکوس دوربین خود را بر روی فاصله‌ای خاص تنظیم کرده و زمانی که موضوع به آن فاصله رسید،‌از آن عکسبرداری کنید. همچنین می‌توانید فوکوس خودکار دوربین خود را نیز فریب دهید، بر روی موضوعی در فاصله‌ای خاص فوکوس کرده و بلافاصله دوربین را بر روی موضوع مورد نظرتان در همان فاصله حرکت دهید.


عدد حساسیت یا ISO

عدد حساسیت محاسبه میزان حساسیت در مقابل نور است. این عدد در اصل به میزان حساسیت نوری انواع مختلف فیلم‌های عکاسی اختصاص داشت و استاندارد‌های محاسباتی توسط سازمان بین‌المللی استاندارد یا ISO تعیین می‌شدند و نام عدد حساسیت نیز از همین‌جا برگرفته شده‌است. در دوربین‌های فیلمی،‌برای تغییر حساسیت باید نوع فیلم تغییر داده می‌شد. دوربین‌های دیجیتال به عکاس اجازه می‌دهد که حساسیت را از طریق لیست تنظیمات دوربین تغییر داده و حساسیت حسگرهای دوربین را متناسب با شرایط تغییر دهد. عکاسان حساسیت را سرعت فیلم یا حسگر می‌دانند. زمانی که سرعت بالا باشد، در زمانی مشخص میزان بیشتری از نور به نسبت حساسیت پایین، توسط حسگر حس خواهد شد. عدد حساسیت بر خلاف دیافراگم روندی مستقیم دارد و با بالارفتن عدد،‌سرعت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بالا بردن عدد حساسیت منجر به افزایش پارازیت‌های تصویری می‌شود که در دوربین‌های فیلمی گرین و در دوربین‌های دیجیتال پیکسل نامیده می‌شوند.


لنز

لنز تقریبا مهم‌ترین بخش دوربین به شمار می‌رود، زیرا عکاسی بدون نور معنی ندارد و نور نیز از طریق لنز وارد دوربین می‌شود. در دوربین‌های ارزان‌قیمت‌تر لنز درون دوربین جاسازی شده‌است. دوربین‌های تک لنزی انعکاسی یا SLR از لنزهای قابل تعویض برخوردارند. بدنه دوربین از حلقه‌ای فلزی برخوردار است که لنز به آن متصل می‌شود. این اتصال، اتصال الکترونیکی نیز در پی دارد و به این شکل بدنه می‌تواند فوکوس و کنترل موتورهای زوم لنز را نیز به عهده بگیرد.

یکی از کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب یک لنز فاصله کانونی آن است که معمولا به طول لنز نیز اشاره دارد و به میلیمتر بیان می‌شود. یک لنز 50 میلیمتری برای عکاسی از موضوعاتی که در فاصله 10 تا 20 متری قرار دارند مناسب است. لنزهای واید از فاصله کانونی کوتاه‌تری برخوردارند و می‌توان با استفاده از آنها از مناظر وسیع و یا موضوعات بزرگی که در نزدیکی دوربین قرار دارند، عکاسی کرد.لنزهای تله که فاصله کانونی آنها بالای چند صد میلیمتر است درحقیقت تلسکوپ‌هایی هستند که بر روی دوربین بسته می‌شوند. این لنزها موضوعات دور را نزدیک نشان می‌دهند اما از عمق میدان محدودی برخوردارند. لنزهای زوم نیز از فاصله کانونی متغییری برخوردارند،‌ اما به یاد داشته باشید که هرگز از زوم دیجیتال استفاده نکنید،‌زیرا دوربین برای بزرگ نشان دادن موضوع پیکسل‌ها را بزرگتر می‌کند و این کار کیفیت تصویر را از بین می‌برد.


سرعت شاتر

سومین بخش محاسبات نوردهی به سرعت شاتر بستگی دارد و نشان می‌دهد پرده شاتر برای چه مدتی برای عبور کردن نور از میان آن،‌باز باقی می‌ماند. سرعت شاتر را به شکل بخش‌هایی از ثانیه بیان می‌کنند. سرعت پایین شاتر منجر به سوختن و یا روشن شدن بیش از اندازه عکس خواهد شد زیرا در تمامی مدتی که شاتر باز است،‌نور درحال تابیده شدن به درون حسگرهای دوربین است و اگر در این مدت دوربین تکان بخورد تصویر کدر خواهد شد. تصاویری که از آسمان شب گرفته می‌شود درحالی‌که ستاره‌ها خطوط مدوری در آسمان ایجاد کرده‌اند،‌همگی حاصل سرعت پایین شاتر بوده‌اند. استفاده از سه پایه می‌تواند از خطر کدر شدن تصاویر در این شرایط جلوگیری کند.


تعادل سفیدی یا وایت بالانس

این توانایی دوربین، تفاوت بسیار جالب میان چشم انسان و دوربین را آشکار می‌کند: چشم از آنجایی که با مغز در ارتباط است،‌در هر نوری رنگ سفید را سفید می‌بیند. اما از آنجایی که دوربین از چنین مغری برخوردار نیست،‌باید آن را مجبور کرد تا رنگ سفید را تشخیص دهد. تنظیم وایت‌بالانس دوربین می‌تواند نقص بی‌مغز بودن دوربین را جبران کند. این گزینه می‌تواند به دوربین نشان دهد که تمامی شرایط نوری لوزما سفید نیستند، نورهای داخلی اغلب به زردی متمایلند و نورهای فلورسانت به آبی. حتی نور طبیعی نیز کمی آبی‌تر از آن چیزی هستند که دیده می‌شوند.


پردازش پس از عکاسی

پس از عکاسی با دوربین دیجیتال،‌کار عکاس به پایان نرسیده است. شاید فوتوشاپ یکی از رایج‌ترین نرم‌افزارهای ویرایش عکس باشد اما ده‌ها نرم‌افزار دیگر نیز برای بهبود و تغییر عکسهای دیجیتال وجود دارند. عکاسان آماتور می‌توانند از این نرم‌افزارها برای تنظیم نور،‌تضاد و بالانس رنگ عکسها استفاده کنند و ضعف‌های احتمالی عکسهای خود را جبران کنند. همچنین می‌توان از این برنامه‌ها برای ایجاد تصاویر تلفیقی و ترکیبی استفاده کرد.

تعداد صفحات : 5

درباره ما
Profile Pic
___مجله علمی تحلیلی رفیق___
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1725
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 87
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 73
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 108
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,053
  • بازدید ماه : 5,982
  • بازدید سال : 101,462
  • بازدید کلی : 2,969,625